Monday, December 24, 2007

Sepanjang Jalan Ke Pulau Pinang

Rabu 19hb December 2007 jam pukul 10.00mlm (malam hari raya aidil adha ) selepas balik dari pejabat keluarga aku sudah pun berkemas hendak memulakan perjalanan ke Pulau Pinang untuk berhari Raya bersama adik aku yg mendapatkan rawatan di Lam Wah Ee Hosp. Tapi satelah mendengar lapuran dari radio yg memberitahu bahawa jalan2 ke utara sesak dengan kenderaan bercuti dan balik kampung berhari raya dan juga sms dari TUN mengatakan exit sg buluh sesak maka aku pun menangguhkan perjalanan aku selepas tengah malam . Jam 1.00pagi baru aku mulakan perjalanan aku bersama akak dan anak sulong aku yg dua lagi sudah ada lebih 3 minggu di pulau pinang.





Sungguh syahdu perjalanan mlm itu dengan suasana yg tenang dan sejuk aku memandu dengan di iringi sekali sekala Takbir Hari Raya memuji ilahi berkumandang di radio kereta aku , bila terdengar takbir mula la fikiran aku melayang mengingati bagaimana meriah nya semasa kami adik beradik berhari raya bersama ibu bapa ku semasa ibu bapa aku masih ada lagi ermm itu hanya tinggal nostalgia sahaja tanpa ku sangka berlinang airmata ku semasa itu ( sentimentel jugak aku psl ini ).





Semasa hendak sampai ke exit bukit beruntung kenderaan telah mula banyak dah jugak berjalan terhensut2 . Aduhaiii sepanjang jalan dihadapan sinaran lampu brake merah kenderaan kelihatan berkilo2 meter ermmm...bolih jadi ada sesuatu terjadi kot di hujung itu... selepas lebih kurang 1 satu Jam menempuh kesesakan sampai ke exit bukit beruntung sebuah truck besar didapati terkandas menutup satu lorong , ini yg menyebabkan beratur satu jam tadi. Selepas itu perjalanan lancar ke slim river tetapi kenderaan sungguh banyak sekali menuju ke utara. Aku terima lagi SMS dari TUN mengatakan Exit Ipoh sesak Kuar exit simpang pulai , terima kasih TUN pasal updatekan keadaan jalan raya .





Perjalanan diteruskan semasa sampai ke exit simpang pulai memang clear aku pun dok fikir maybe exit Ipoh pun clear juga dan meneruskan perjalanan ke exit ipoh...lebih kurang 2 kilometer dari exit simpang pulai kenderaan telah mula sesak , masyallah dari situ kenderaan bergerak pelahan2 ke exit ipoh siapa sangka ye jam menunjukkan 4.00 pagi tapi jalan sungguh sesak dengan kenderaan2. Sampai ke toll aku mencelah ke smartag booth yg satu aje buka tapi
tidak sesak kalau dibandingkan dengan touch & go atau lorong tunai....(ini la untung nye kalau mengunakan smartag ). Perjalanan diteruskan lagi dan singgah di R&R Sg Perak untuk meredakan tangki aku yg telah penuh hehheheh... azan subuh berkumandang dengan syahdu nye di pagi yg hening itu memanggil kaum muslimim bersolat saperti ayat di akhir azan subuh itu..." bersolat itu banyak kelebihan nya dari tidur".........



Kenderaan sungguh banyak sekali masa itu, dan sepanjang perjalanan itu ramai pemandu berhenti di R&R atau pun hentian sebelah untuk tidur bolih jadi mereka2 ini berhenti untuk berehat dan mengharapkan kenderaan berkurangan pada sebelah awal pagi kot........ agak2 nye kesemua pemandu2 ini mempunyai idea yang sama ia itu perjalanan di awal pagi tidak akan mengalami kesesakan....tapi kalau dah beribu pemandu mempunyai idea yg sama ini la yg jadi nya.....sama2 bersesak2 dijalan raya di pagi Raya.....



Sampai ke Jambatan Pulau Pinang jam menunjukkan pukul 7.45pagi , ingatkan nak cari breakfast di pulau mencari sekeliling tapi takde kedai yg buka, lupa pulak masa tu pagi raya maybe mamak2 tu sibuk nak bersolat sunat aidil adha kot....aku pun meneruskan kan perjalan ke destinasi aku di BP disana sudah pun tersedia juadan pagi raya dengan nasi impit kuah kacang, sup tulang, sambal sotomg , nasi tomato , rendang dll termasuk lemang yg aku beli dari keramat . Sungguh berselera aku makan pagi tu.



Lepas makan aku pegi check in kat Upih Inn di BP dan ZZZzzz sampai tengahhari dan aku gi melawat adik aku di hospital yg mana dia nampak nye telah segar dari pembedahan nye tempuhari dan aku lihat dia sungguh relak dan tabah walau pun dengan penyakit yg dia hadapi itu. Kami 3 keluarga dari KL telah memenuhi bilik ward itu dan berhari raya la kami di hospital . Petang itu kami makan malam di Rahim Nasi Dalcha di queens street penang, tempat yg tidak pernah miss kalau aku ke Pulau Pinang, cuba la try sapa2 yg nak merasa the best Nasi Dalcha in the world kat sini hahhahah...... malam itu aku ke Batu Peringgi ( Peringgi = Portugis kot ) anak2 aku nak soping2 di pasar malam di sana...malam itu agak lewat balik ke Upih Inn sampai disana aku pun ZZZZzzz . Anak2 aku dan sepupu2 nye tidak tidor hingga ke pagi kerana masing2 dengan notebook seorang satu bermain interactive games ( Lain pulak interest budak2 sekarang kalau aku dulu2 berkumpul sesama sepupu2 aku kami akan bermain terup "kandang" hingga ke pagi hahahah ).



Esuk nye aku ke bangun lambat dan terus ambil brunch saja.....petang nye aku ke hospital lagi, dan malam nye kami tak tau mana nak pegi dinner, nak jadikan cerita ini ada sedikit panduan dan pengalaman aku nak kongsi pasal makan malam itu, kami bercadang nak makan ikan bakar di Teluk Tempoyak samapi saja ke restoran yang biasa kami pergi sungguh ramai pelanggan di situ dan tiada tempat duduk jugak ikan pun cuma tingal 3 atau 4 ekor aje, sotong ketam udang dah habis. Kami pun bergegas ketempat retoran melayu yg satu lagi bernama "Chalet Seri Idaman SeaFood Telok Tempoyak", tempat dia sungguh besar pelayan2 dia beruniform saperti lawyer pulak baju putih , blazzer hitam dan seluar hitam, sungguh segak nampak nya, tetapi malang nya layan yg kami dapat di situ sungguh sungguh sungguh mendukacitakan . Manakan tidak dari menyediakan tempat untuk 20 orang pun dengan muka yg masam2 pelayan lelaki itu menarik2 meja dan tidak mengunakan akal dalam menyusun meja. Sementara pelayan perempuan yang mengambil order dengan memberi satu menu kepada 20 pelanggan dan mendesak ???? untuk memesan apa yg kami mahu makan dan minum???.... . Setelah lebih dari 1 jam dan nak dekat 2 jam kami menunggu 10 pingan nasi goreng yg di pesan cuma yg datang 2 pinggan saya, sotong yg di pesan telah habis dimakan kerana nak menunggu pesanan yg lain. Semasa pesanan ikan yg dihantar pelayan telah menjatuhkan kuah ikan itu nasib baik tidak mengenai seluar aku cuma kasut aku saja yg kena.... pelayan itu langsung tidak meminta maaf apa yg terjadi, apa bila mee hailam di hantar aku pun meminta sudu dan garfu yg tidak diberi sama , aku terkejut pelayan itu dengan Kurang Ajar nya meninggikan suara nya "sabar la dulu"....... air minuman tembikai yg di pesan lebih teruk dari minuman sirap kenduri kahwin dengan rasa yg tawar hambar warna merah yg tak merah.. tak tau mana silap nye restoran melayu ini,,pengurusan nye atau lagak pelayan yg memakai suit bak lawyer itu. Kami dah tahan lagi dah lebih dua jam menunggu kami bayar apa yg ada diatas meja dan cari nasi kandar yg cuma 15 minit saja telah habis semua order. Mlm itu aku balik ke Upih Inn pukul 1.30pagi.





Aku balik ke KL pada hari ahad ............................

6 comments:

arZOoo said...

ermmmm...sayu hati kan ble mengimbau kenangan beraya bersama ibu ayah dan kaum keluarga...but kenangan itu indah utk dikenang...

uwaaaaaaaaaaaa..besnyerrr 'perjalanan jauh tak ku rasa, kerna hatiku melonjak sama, ingin berjumpa sanak saudara....'

Rush Murad said...

salam.... first time blog hopping ke sini.... balik Penang ek? dah 3 tahun tak pi sana, rasanya hujung minggu depan jadi ler ke sana.... tempat jatuh lagi dikenang, inikan pula tempat bermain...ek?

abgbest said...

arzoo...mmg sayu arzoo sampai leleh airmata oooo.....


Rush Murad...hey bro thanks for visiting kat zon ini...balik2 la penang tu pekena nasi kandar ori ..ke nasi dalcha ori ke....kambing bakar hameediah ke...

Adi Osman said...

tumpang laaaaaaallluuuuu......

mak cek mami tanjung! lip lap lip lap..

m i n e r a l . . . said...

hhehehe tu arr org dh kasitau kuar simpang pulai... tp sib baik ade smarttag, hehehe.. doa, moga adik abebeh sihat hendaknya...

wa kuar rumah 9mlm sampai tpg 4.30 pagi... siap tido satu jam kat RnR, dn lepak mkn nasi lemak panas kat sg perak :)

jaketbiru said...

.... satu daun lagi gua slammmmm...

tapi itu lah.... pasal tunggu nasik goreng tak sampai-sampai... kena bayar keliling.. nak turun sikit-sikit lesen tak ada...